SAM POJAM "BRAZILSKA MUZIKA" NE ZNAČI NIŠTA, JER JE MUZIKA IZ BRAZILA AUTENTIČNA I ŽANROVSKI RAZNOLIKA DO TE MERE, DA SE OPRAVDANO MOŽE SMATRATI POTKONTINENTOM U SLUŠALAČKOM ISKUSTVU. SRCE OVOG POTKONTINENTA POKRET TROPICALIA, KOJI JE SVOJ VRHUNAC IMAO OD 1968. PA DO OTPRILIKE 1975. PRED VAMA JE IZBOR NAJBOLJIH PLOČA OVOG POKRETA
Brazilske ploče su donedavno bile skoro nedostupne. Skupi importi, vidljivi samo u retkim specijalizovanim prodavnicama u Londonu, bili su čist trofej svakog ambicioznog kolekcionara, jednako kao i poznavaoca pravih vrednosti u popularnoj muzici. Pored bossanove i sambe, u muzičkoj istoriji brazilskog muzičkog potkontinenta postojao je važan period kad je jedan krug autora, pevača, pevačica, aranžera, producenata, dizajnera, dotakao do tad neslućeno savršenstvo izraza i stvorio za kratko jedan novi svet, čiji ogromni obrisi su tek nedavno otkriveni, pre svega kroz reizdanja i youtube opciju "full album".
Bila je godina 1968. Hipici sa svojom politikom hedonizma, i kontrakultura sa mnogobrojnim konceptima individualne slobode, uveliko su kucali na svačija vrata, pa i u Brazilu, u kome su ideje hedonizma i individualizma izgledale kao deo lokalne kulture, nešto sasvim razumljivo i prepoznatljivo. No, u tom trenutku u Brazilu na vlasti je još od 1964. bila nemilosrdna vojna hunta, koja je pučem i potonjim terorom prekinula kratak san o socijalnoj pravdi za sve, i o ambicioznim reformama obećanim tokom levičarskog predsednikovanja Žoaoa Gulara. Do kraja šezdesetih, Brazil je polako tonuo u društvene konflikte koji su rešavani isključivo nasiljem, uz patronat SAD baš kao i širom Južne Amerike u vreme Hladnog rata.
Kad je do kraja te decenije Revolucionarni pokret "8. oktobar" pojačao akcije i na kraju 1969. oteo američkog ambasadora, podzemni ulični rat se zaoštrio do neslućenih razmera. Ogorčena borba uz žrtve na obe strane, dovela je do toga da je upravo u Brazilu lansiran moderni koncept "gradske gerile", i to kroz radove Karlosa Marigele zabeležene pre svega u njegovoj čuvenoj knjižici "Minimanual Of Urban Guerilla", toj praktičnoj mini-bibliji svakog revolucionara sa kraja XX veka. Nacionalna komisija za istinu i pomirenje, čiji rad se završava tokom 2014, procenila je da su tokom ovog strašnog perioda stotine ljudi stradale, 10.000 pobeglo u inostranstvo, a oko 50.000 iz političkih razloga provelo neko vreme u zatvoru.
RAJ U PAKLU I PAKAO U RAJU: Velika priča koju pričaju nekada retke ploče, priča je o generaciji koja je htela da promeni svetsku muziku autentičnim brazilskim kulturnim pokretom, ali je brzo bila prepadnuta realnom pretnjom zabrane rada, očekivane torture u zatvorima, i stalne mogućnosti fizičke likvidacije. Dugačak jezik se nije cenio u tim vremenima, u toj samo naizgled veseloj zemlji, a dugačak jezik u pevača bio je posebno neoprostiv.
Talentovani momci i devojke okretali su se 1968/69. u Brazilu oko moćne samosvesti dva čoveka – Gilberta Gila i Caetana Velosoa. Ovaj dvojac saradnika i prijatelja nametnuo je sledeću noseću osnovnu ideju: Tropicalia ili tropicalismo u popularnoj kulturi autentični su naslednici svojih umetničkih avangardnih prethodnika. Kao što su brazilski avangardni umetnici okupljeni oko Oswalda de Andradea i njegovog poetskog "Manifesto Antropófago" (1928) verovali da idejom istovremenog okretanja naturalističkim korenima i otvorenosti za nova iskustva mogu da promene tok svetske umetnosti, tako su i Gil i Veloso smatrali da će nova rok muzika The Beatlesa i The Rolling Stonesa, propuštena kroz brazilske audio-filtere i ukrštena sa tamošnjom muzikom i poezijom biti jezik kojim će se milioni dozvati samooslobođenju, svuda u svetu. Glavni princip bila je antropofagia, "kulturni kanibalizam" koji bi omogućio da se disparatni uticaji svare i dovedu u vezu iz koje bi se kreiralo nešto novo i jedinstveno.
Njihova upotreba psihodeličnih rok narativnih struktura i improvizacije, ukrštanje sa pozorištem, poezijom i filmom, te političkim proglasima, bila je istinski produžetak revolucije drugim sredstvima. Zapravo ideološka borba nije nijednog trenutka prestajala ni kroz muziku, od kad je vojna vlast pokušala da pokori svoju zemlju – no, do početka sedamdesetih, Gil i Veloso su bili hapšeni, te su kao i svi glavni akteri morali da beže, uglavnom u pravcu Engleske i Amerike, gde su konačno susreli neke od svojih najvećih rok heroja i snimili neke od svojih najtužnijih ploča.
Generacija koja je nosila Tropicalia pokret ostala je skrivena sve do pojave konceptaworld music, kad je sve što je izašlo iz tamošnjih studija polako prepakovano i ponovo prezentovano publici željnoj novih uzbuđenja. Tako se na tom talasu interesovanja za egzotiku, što je obeležio osamdesete i devedesete, u režiji Davida Byrnea pojavila i kompilacija "Beleza Tropical", sa namerom da predstavi celom svetu digest verziju nasleđa autorske brazilske muzike ili musica populaire brasilera.
Uspeh je bio ogroman, a hip intelektualni ugled ovog izdanja, naterao je kompilatora da sastavi još nekoliko tematski srodnih izdanja, međutim ploča o kojoj je ovde reč bila je mnogo dublja, mračnija i živahnija u isti mah, od potonjih zasnovanih na narodnim muzičkim oblicima (forro, samba). Odjednom je iz mraka zaboravljenih prošlih zbivanja zasjalo nešto što je zapravo do tad već počelo da nestaje iz pop muzike – osećajnost i strast, astralna projekcija ljubavi i obećanje seksa.
"Beleza Tropical" je naterala ovog potpisnika da svojevremeno u magazinu "Ritam", recenzirajući je, poželi svakom da se prema muzici odnosi kao prema telu voljene osobe u mraku – probajte polako i pustite da vas menja. Tako nešto stoji i dalje, za većinu ovde opisanih ploča, kao jedini pošten put da vam se nešto stvarno desi kad iskusite muziku najviše senzualnosti, o kojoj do sad niste imali pojma.
DVADESET NAJBOLJIH TROPIKALISTIČKIH ALBUMA
Najvažnija preteča koju su tropikalisti priznavali kao svoju, bila je zanosna Carmen Miranda – njen opus filmova za holivudske studije tokom četrdesetih, postavio moderni Brazil na mapu sveta, sa svim i danas vladajućim stereotipima koje to sa sobom donelo. Filmsko-muzička popularnost prve velike latino dive beše takvih razmera, da je 1945. zvanično postala žena sa najvećim prihodom u SAD. Miranda je kasnije viđena kao preteča Tropicalismo pokreta, pre svega zbog neodoljive kombinacije zavodljivosti i nezavisnosti duha, koju je reprezentovala tokom svoje karijere, te uspešnog nametanja na zapadnim tržištima. Naravno, i drugi uspešni brazilski autori, a pre svega genijalni kompozitori koji su proslavili bossa novu širom sveta, kao što su Antonio Carlos Jobim, Joao Gilberto i Vinicius de Moraes, smatrani su za blistave primere i učitelje iz prethodnih, pre-rokenrol vremena.
No, sve je moralo da počne jednim manifestom, a sledećih deset umetničkih imena i dvadeset albuma, beleže nam muzičku hroniku Brazila kao zemlje koja je zadužila popularnu kulturu nekim od najsmelijih stranica ikada napisanih i nekim od najpoetskijih nota ikad zasviranih.
Razni izvođači:
"Tropicalia – Ou panis et circencis" (1968)

Caetano Veloso:
"Caetano Veloso" (1968), "Caetano Veloso" (1971), "Transa" (1972)

Gilberto Gil:
"Gilberto Gil" (1968), "Gilberto Gil – Cérebro Eletrônico" (1969), "Gilberto Gil" (1971)

Jorge Ben:
"Forca Bruta" (1970), "A Tábua de Esmeralda" (1972), "Africa Brasil" (1976)

Tom Zé:
"Se o Caso É Chorar" (1972), "Todos os olhos" (1973)

Os Mutantes:
"Os Mutantes" (1968), "Mutantes" (1969)

Gal Costa:
"Gal Costa" (1969), "Gal" (1969)
%20.jpg)
Chico Buarque:
"Construnjão" (1971)

Milton Nascimento & Lô Borges:
"Clube da Esquina" (1972)

Jorge Mautner:
"Para Iluminar a Cidade" (1972)

Razni izvođači:
Beleza Tropical (1989)

No comments:
Post a Comment