![Lana del Rej](https://kultivisise.rs/wp-content/uploads/2017/04/8471447681_ed35de7aac_b-550x289.jpg)
Poznato je potiče iz bogate američke porodice kao i da je kvalitet njenih numera posledica ne samo talenta, koji joj mnogi osporavaju, već i produkcije koja stoji iza njenog rada. Njene numere ukomponovane su sa visoko kvalitetnim spotovima, koje često sama režira.
Ona je postala simbol cele generacije, ali i kulturološki fenomen.
Povratak splina i nihilizma
![bodlerove mačke](https://kultivisise.rs/wp-content/uploads/2016/10/093d909a11c1234a9d5f601e06ece2ee.jpg)
Splin se definiše kao dosada, melanholija, nemogućnost aktivnog življenja, ali i utapanje u dosadi i statičnosti kao svojevrstan umetnički izraz, što je jasno svakome ko je imao prilike da se sretne sa poezijom francuskog pesnika Bodlera.
Ono što odlikuje Bodlerovu poeziju je i koketiranje sa idejom smrti, raspadanja, prolaznosti. Melanholija se preliva na ljubav ali i na sve ostale međuljudske kontakte, postaje obeležje čitavog pesnikovog života.
Slična ideji splina je i filozofska ideja nihilizma, koju takođe nalazimo u mnogobrojnim književnim delima, počev od najznačajnijeg predstavnika – Šekspirovog Hamleta, preko mnogobrojnih likova Dostojevskog, do izuzetne reinterpretacije Robinsona Krusoa u delu „Fo“, južnoafričkog nobelovca Kucija.
Nihilizam je nemogućnost delanja, ali i ogorčenost stanjem u svetu te svesno povlačenje iz života.
Sve ove osobine preslikavaju se u muzici i izvođenju Lane del Rej, postaju njen muzički izraz, ali i umetnička poza koja je našla mnogobrojnu publiku.
Sa tekstovima Lane del Rej identifikuju se generacije koje ponovo oživljavaju ideju dosade i dokolice, egzistencijalne teskobe i nemogućnosti aktivnog življenja. Sve ovo posledica je mnogobrojnih faktora koji utiču na mentalni sklop mladih postmilenijalaca.
Ne ulazeći detaljno u sve uzroke koji dovode do ovakvog poimanja stvarnosti kod mladih, kao posledicu vidimo svojevrsnu nezainteresovnost za realnost koja ih okružuje, depresiju kao stanje svesti ali i amblem koji obeležava čitavu generaciju.
Sve ovo se oslikava u muzici Lane Del Rej, pa ne čudi što je ona postala atrakcija i stekla ogromnu popularnost svojim jednoličnim ritmovima, promuklim glasom i melanholičnim tekstovima.
„Veliki Getsbi“ – veliki povratak
Pesma Lane del Rej „Young and Beautiful“ je jedna od numera koje prate ekranizaciju čuvenog romana Frensisa Skot Ficdžeralda „Veliki Getsbi“.
![veliki getsbi](https://kultivisise.rs/wp-content/uploads/2016/12/fitzgerald-compressor-550x268.jpg)
Roman je nastao u prvoj polovini dvadestog veka, opisuje život bogatih naslednika i predstavnika generacije razmaženih, bogatih boema, čiji je imperativ bahato trošenje, večite zabave, ali i ispraznost i otupelost koja je pomodarski krik čitave generacije.
Ovakvo poimanje stvarnosti sada doživljava svoju reinkarnaciju, a upravo je Lana del Rej predstavnica čitavog tog nedeklarisanog pokreta. Zato i ne čudi što je njena numera jedan od nosećih na saundtreku za film.
Upravo u njenoj muzici se sreću dve generacije: jedna sa početka dvadestog veka, a druga sa početka dvadeset prvog. Prva je takozvana izgubljena generacija, kojoj i sam Ficdžerald pripada, koja mladost doživljava u periodu između dva svetska rata. Drugu popularno nazivaju postmilenijalcima, to je generacija kojoj i Lana del Rej pripada.
Dve generacije: nekad i sad
Brojne su paralele koje se mogu povući između ove dve generacije. Obe izrastaju na početku veka, obe se sreću sa ratovima i ekonomskim krizama. Kao posledica nastupa egzistencijalna teskoba i povlačenje od sveta, što se dalje reflektuje kao nemogućnost ostvarenja emotivnosti, otupelost ali i povremena ogorčenost i bunt.
Pokušaj zaborava je u zabavama, alkoholu, drogama, posle kojih nastupa još jača apatatija. Ovo je verno predstavljeno u romanima Ficdžeralda, posebno u romanu „Lepi i prokleti“.
Lep leš
Roman „Lepi i prokleti“ govori o bračnom paru koji u iščekivanju velikog nasledstva utapa dosadu u neprestanim zabavama, alkoholu i provodu koji na kraju dovodi do opasnog pomućenja svasti.
Ipak, junaci romana ostaju do kraja dosledni u ideji da u životu ne treba raditi, ne treba biti ukalupljen u obrazac „od devet do pet“, već treba živeti burno, nasuprot pravilima pristojnosti i morala.
Imperativ ovog romana ali i ostalih Ficdžeraldovih dela je ideal mladosti. Naime, mladost je jedino poželjno i prihvatljivo doba, posle koga nema života vrednog življenja.
Kada se uporede sve osobenosti muzike Lane del Rej i osobenosti Ficdžeraldovih dela, uočavaju se mnogobrojne sličnosti. Dve generacije – jedna je čitala dela Ficdžeralda na početku prošlog veka, a druga sluša muziku Lane del Rej na početku ovog. Obe generacije povezuju ista osećanja i isto poimanje stvarnosti.
Na kraju ostaje pitanje da li je fenomen Lane del Rej autentično obraćanje umetnika ili je to marketinški osmišljen imidž koji su oblikvali timovi menadžera i producenata. Kada je Ficdžerald u pitanju ovakvo pitanje ne može biti postavljeno.
Piše: Jelena Trikoš
Puko praznoslovlje, a tek uzimati u obzir ovakve "fenomene", sprdati se vremenom, trošiti svoj um i svoj jezik na raspaljeno ništavilo zapadnjačkih 'poskočnica.'
ReplyDeleteIdite se igrati video igrica.